Mi az az élethű műrepülés?
- Írta: Alex Dreiling
A élethű műrepülés egy teljes méretű műrepülőgép rádióvezérelt léptékű modelljének műrepülése. Míg a rádióirányítási közösségen belül más tudományágak repülnek műrepüléssel, a méretarányos műrepülés követelménye, hogy a modell olyan típusok másolata legyen, amelyekről ismert, hogy részt vettek az International Aerobatic Club (IAC) versenyén. Versenyképes repülőgépek széles választéka áll rendelkezésre a mai modellhez készletben és repülésre kész változatban is. A legnépszerűbb versenyrepülők közül néhány, mint például az alábbi képen látható Extra 330, számos gyártótól elérhető.
IMAC – Nemzetközi Miniatűr Műrepülő Klub
Eredetileg az Egyesült Államok modellező szervezete, az AMA alatt Special Interest Groupként indult, az International Miniature Aerobatic Club (IMAC) mára globális szinten képviseli és szervezi a léptékű műrepülő versenyeket. Az IMAC egy non-profit szervezet, amely a pilóták oktatására és a sportágat szabályozó szabályok és irányelvek fenntartására összpontosít. A nagyméretű műrepülő versenyek iránt érdeklődő pilótákat arra biztatjuk, hogy csatlakozzanak és támogassák a szervezet küldetését.
A verseny
A pilóták csoportjai jönnek össze, hogy repüljenek és versenyezzenek a meghatározott szabályok szerint szervezett eseményeken. A pilóták előre meghatározott manőverek „sorát” repítik a bírók előtt. Minden manőver tökéletes 10-es pontszámától kezdve a bírók levonják az eltéréseket vagy hibákat. A sorozatok általában 8-10 manőverből állnak.
A teljes körű versenyhez hasonlóan a pilótákat osztályokba osztják, és mindegyik osztály egyre nagyobb kihívást jelent. Minden osztálynak van egy „ismert” sorozata, amelyet minden évben közzétesznek, amelyet az adott naptári év során megtartott összes eseményen repülnek. A magasabb osztályokban egy sorozatot mutatnak be a pilótának abban az esetben, ha korábban nem láttak (az úgynevezett „ismeretlen”).
A pontozás alapja a „kör”, amely abból áll, hogy egy osztályba tartozó valamennyi pilóta ugyanazon bírók előtt repül a sorrendben. A pilóták az adott körön belül kerülnek rangsorolásra. A bírók megváltoznak, és a pilóták ismét repülnek. A szabály szerint a pilóta legalacsonyabb köre(i) eldobhatók. Végül a legmagasabb pontszámot elért osztály pilótája nyeri meg az eseményt.
Öt fő osztály van:
- Alap – Belépő szintű osztály alapvető műrepülő manőverekkel. Az ebbe az osztályba tartozó pilóták BÁRMILYEN, bármilyen méretű repülőgéppel repülhetnek, aminek NEM kell versenyrepülőgép méretarányos modelljének lennie. Ez az osztály csak egy ISMERT sorozatot repül.
- Sportember – A manőverek egy kicsit nagyobb kihívást jelentenek, és a pilótáknak mostantól méretarányos repülőgépeket kell használniuk. Ebben az osztályban az ismeretlenek kerülnek bemutatásra.
- Közepes – A manőverek nehezebbé válnak, ahogy valamivel összetettebb figurák kerülnek bevezetésre. Az ismeretlenek egyre nagyobb kihívást jelentenek.
- Haladó – Ebben az osztályban a pilótának képesnek kell lennie repülni a legtöbb bemutatott alakkal. A nehézség itt az, hogy a sorozatok egyre nagyobb kihívást jelentenek, ahogy összetettebb figurákat adunk össze.
- Korlátlan – pontosan így hangzik… határok nélkül! Az ebbe az osztályba tartozó pilóták a legnagyobb kihívást jelentő sorozatokkal és összetett ismeretlenekkel állnak szemben. A pilóta és a gép igazi próbája, amelyhez idővel kifejlesztett tapasztalat és készség szükséges.
A fő versenyosztályokon kívül két másik osztály is kínálható egy rendezvényen:
- Free Style – rendkívüli látványsport! Műrepülés zenére beállítva! Nincsenek előre meghatározott figurák, mivel ebben az osztályban bármi szerepel! A pilótákat eredetiség, muzikalitás és általános pilótakészségek alapján ítélik meg. A Free Style-t nem minden rendezvényen kínálják, de ez a legnépszerűbb része egy rendezvénynek a nem repülő közönség számára. A Free Style versenyen BÁRMILYEN osztály pilótái indulhatnak, de a pilótának egy fő osztályban is versenyeznie kell.
- Szeniorok – A legjobb 55 év feletti pilóta az összes osztályban (kivéve Basic).
A legtöbb rendezvény hétvégi rendezvény, amely szombat reggel kezdődik és vasárnap délutánig tart. Számos „különleges” esemény van, mint például zsűriző iskolák, bemutatkozó események (csak Basic számára!), valamint regionális/országos bajnokságok. Az események több hónapra előre vannak ütemezve, a közelgő események pedig megtalálhatók az egyes IMAC régiók főoldalán található eseménynaptárban.
Az Egyesült Államokban és Kanadában 6 régió van: északkeleti, délkeleti, észak-középső, dél-középső, északnyugati és délnyugati Az Egyesült Államokon/Kanadán kívül minden ország fenntartja saját regionális struktúráját. Megtudhatja, hogy melyik régióban él, ha azzal a földrajzi területtel kezdi, ahol él, és keresi a Régiók menüpontot ezen a webhelyen.
Az indulás nagyon egyszerű! Ha ezt olvasod, már félúton vagy! Feltételezhetjük, hogy belefáradt a körrepülésbe, a leszállások gyakorlásába stb., és egy új R/C kihívás keresésébe… és szerencséje van!
Először is kezdjük azzal, hogy eltörölünk néhány „mítoszt” a léptékű műrepülő versenyről.
Kell egy NAGY repülő!
HAMIS ! Kezdhetsz egy egyszerű edzővel, ha az elérhető! Igaz, hogy a műrepülő versenyre tervezett gépeket könnyebb repülni, de SOK olyan kivitel létezik a piacon, amelyek olcsók, elég kicsik ahhoz, hogy beférjenek az autóba, és NAGYON versenyképesek.
Ez drága!
HAMIS ! Mint minden hobbiba, annyit vagy keveset tehetsz bele, amennyit csak akarsz. Egyes pilóták következetesen alacsony költségű felszereléssel nyernek, míg mások a legújabb és legnagyobb küzdelmekkel. A golfban van egy mondás: „Pénzért nem lehet hintát venni!”…és ez a léptékű műrepülésben is így van… inkább a pilótáról és a gyakorlásra fordított időről szól. Igaz, hogy a képességeid növekedésével
Nincs korhatár, és bármilyen géppel indulhatsz, amivel éppen repülsz. Nem kell valami szupertapasztalt R/C pilótának lenned, de kell, hogy legyen lendületed és vágyad a repülési készségeid fejlesztésére. Semmilyen más R/C tevékenység nem javítja repülési képességeit olyan gyorsan, mint a műrepülő verseny.
Keresse az IMAC tevékenységet a környéken
Nézze meg a terület repülőklubjait az IMAC tevékenységért. Ha segítségre van szüksége, és az Egyesült Államokban vagy Kanadában él, tájékozódjon arról, hogy melyik IMAC-régióban él a webhely Régiók részében. Ha ismeri a régióját, kattintson a bal oldali képek felett található Kapcsolatfelvétel a regionális igazgatóval gombra, és kérjen részleteket a területen végzett tevékenységeiről. Regionális igazgatója örömmel mutat a helyes irányba.
Kérjen segítséget!
Bár minden bizonnyal önállóan is tanulhat, sokat segít, ha egy tapasztalt IMAC-pilóta segít az útmutatásban. A második szemkészlet segítségével kerekebbé teheti a hurkokat, egyenesebbé teheti a vonalakat, és tökéletesítheti az időzítést. Ugyanígy hozzájárulhatsz a gyakorlatukhoz, ha megfigyeled és visszajelzést adsz.
Vegyen részt egy Intro to IMAC eseményen vagy egy bírálati iskolában
Az IMAC bemutatása vagy más néven Basic Primer nagyszerű módja annak, hogy ugrásszerűen elindítsa a repülést. Megtanulja, hogyan zajlanak a versenyek, és mire számíthat, amikor részt vesz az első eseményen. Legtöbbször lehetőséged nyílik arra, hogy a bírók előtt repüld a Basic sorozatot, és pontokat kapj – akárcsak egy szokásos IMAC eseményen.
A legtöbb régióban évente legalább egy vagy két zsűri lesz – általában a repülési szezon legelején. A bíráló iskolák segítenek megtanulni a szabályokat, és megérteni, hogy a bíróknak mire kell figyelniük a repülés során. Valójában megtanulni ítélkezni egy teljesen más kihívás. A legjobb bírók közül sokan átlagos versenypilóta, és fordítva, a legjobb pilóták közül sok átlagos bíró.
Mire vársz még?
Csak lépjen a webhely Letöltés szakaszába, és szerezzen be egy példányt az alapvető sorozatból. Igen…úgy néz ki, mint egy csomó kacskaringós vonal egy darab papíron…az úgynevezett Aresti diagramban van megrajzolva. Az Aresti diagramok egyfajta rövid mutató a világ ÖSSZES műrepülő versenyéhez – teljes léptékű vagy modellezett. De…meglehetősen könnyű megtanulni…Tekintse meg az Aresti tanulása című videót (amely szintén a Letöltés oldalon található), hogy segítsen az indulásban.